Uppgift 1F Källkritik

I denna uppgift skulle vi bli mer källkritiska. Det är viktigt att lära sig att värdera och granska informationen källkritiskt i den digitala världen lika viktigt som i den fysiska världen. Men då de flesta i dagens samhälle använder sig av nätet för att söka reda på information, vilket är riktigt stort, är det desto viktigare att vara källkritisk. För nätet publiceras inte enbart sann information utan nätet är öppen för alla att använda och därför kan också alla publicera och dela osanningar och felaktig information. När man granska en källa är det viktigt att komma ihåg att det handlar om en helhetsbedömning genom att man väger olika faktorer mot varandra. För även den mest tillförlitliga källa kan ha fel. Därför måste man granska källans motiv och intresse i fråga det handlar om. Vilken källa man ska välja beror på vad det är för kunskap man söker. Vi måste även vara medvetna om vår egen roll, då det är lika betydelsefullt att vara självkritisk som källkritisk. Då vi måste vara medveten om våra egna normer och kunskaper som sätter prägel på vår värdering av källorna (Nyberg).

Vi skulle göra en utredning kring ett område, jag valde ”Blir barn överaktiva av socker?”. Inom detta område skulle jag välja minst tre källor som jag skulle ta till hjälp för att granska mitt område kritiskt. Vi skulle även analysera de olika källorna källkritiskt och jämföra dem. Samt fundera kring olika perspektiv av källkritik av materialet.

Referenser:

Nyberg, k. Källkritik och hänvisningar på webben [blogginlägg]. Hämtad 2019-12-05 från https://digihist.se/hdv2/3-material/#3_5

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s