Appanalys (gruppuppgift)

I denna uppgift skulle vi i gruppen ta fram en egen modell för att kunna utvärdera appar.

När vi skapade vår egna modell av en appanalys utgick vi ifrån skolverkets (2016) modell som de har tagit fram för att ha som hjälpmedel när man ska söka och värdera digitala läromedel. Samt Kyrk Segers (2014) modell där vikten av appanalys ligger på barnens användarupplevelse av appen, för att ta reda på vad det är för något lärande som sker. Att använda sig av appar med ett tydligt syfte och koppling till läroplanen. Utifrån skolverkets (2016) modell valde vi att plocka ut de delarna som vi tyckte var relevanta till förskolan och göra en lättare och mer konkret modell att följa. Vi vävde samman det med Kyrk Seger (2014) modell som belyser vad för lärande som vi tror barnen ska få av appen. 

Vi tänker att vår modell av appanalys är ett hjälpmedel för pedagoger i förskolan, när det kommer till att kvalitetssäkra apparna som man använder i verksamheten. Genom att svara på modellens frågor, får man som pedagog en tydlig överblick på vad appen har för funktioner och de erbjuder för lärande. Vår modell av appanalys vill vi ska var enkel att använda så att de pedagoger som känner sig osäkra på att använda appar, lättare kan få en uppfattning om vad det tillför för lärande i verksamheten.

Vi valde att analysera apparna PolyGlutt, Räknetornet och Doddlecast. Vi valde dessa apparna för att vi ville kolla på olika typer av appar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s