Blog Feed

Uppgift 1F Källkritik

I denna uppgift skulle vi bli mer källkritiska. Det är viktigt att lära sig att värdera och granska informationen källkritiskt i den digitala världen lika viktigt som i den fysiska världen. Men då de flesta i dagens samhälle använder sig av nätet för att söka reda på information, vilket är riktigt stort, är det desto … Fortsätt läsa Uppgift 1F Källkritik

Uppgift 1D Admin

I denna uppgift skulle vi använda av presentationsverktyget Prezi och göra ett bildspel där vi skulle ta bilder/skärmdumpar samt ge förklarande korta texter (10-30 ord) som beskriver vad vi gjort. Vi skulle testa att använda några administrativa program för att de kan underlätta vårt administrativa arbetet i förskolan. Vi testade på att använda Google docs.DoodleGoogle kalenderGoogle drive Här … Fortsätt läsa Uppgift 1D Admin

Uppgift 1 B2 – Reflektera kring programmering

I denna uppgift skulle vi reflektera kring programmering och datalogiskt tänkande. Grover och Pea (2013) beskriver computational thinking med nio nyckelkoncept. Abstractions and pattern generalizations (including models and simulations)Systematic processing of informationSymbol systems and representationsAlgorithmic notions of flow of controlStructured problem decomposition (modularizing)Iterative, recursive, and parallel thinkingConditional logicEfficiency and performance constraintsDebugging and systematic error detection … Fortsätt läsa Uppgift 1 B2 – Reflektera kring programmering

Välkommen hit! En blogg om digitala verktyg i förskolan

Hej! Jag heter Mina och jobbar som legitimerad förskollärare i Torsby i Norra Värmland. Den här bloggen är en del i utbildningen Digitala verktyg i förskolan och kommer handla om hur vi ger barnen en introduktion till den digitala delen av världen, redan i förskolan. Kursen går via Linnéuniversitetet och här kommer jag lägga upp … Fortsätt läsa Välkommen hit! En blogg om digitala verktyg i förskolan