VR Virtual Reality (gruppuppgift)

Till denna sista gruppuppgift skulle vi testa på Google cardboard och reflektera över hur VR-tekniken kan användas i förskolan.

Här kan ni läsa några av våra tankar kring hur VR-tekniken kan användas i förskolan.

Vi kom fram till att tekniken kan hjälpa oss att reflektera och uppleva olika case tillsammans. Vilket kan ge oss pedagoger en möjlighet till utveckling av  kollegialt lärande och en professionell samsyn. Eftersom det inte är en pågående process finns det tid att stanna upp och reflektera, söka ny kunskap och diskutera tillsammans kring hur man kan lösa olika situationer, det ger oss en beredskap att möta dessa utmaningar i den dagliga verksamheten (Bruce & Ahlqvist, 2019).

Att använda VR-tekniken anser Bruce och Ahlqvist (2019) är att skapa ‘möjlighetsscenario’ för barnen. Genom att vi kan bjuda in till många olika erfarenheter och upplevelser i en virtuell verklighet som de annars inte skulle kunna få möta i förskolans traditionella verksamhet. De kan till exempel få testa på att klättra uppför höga berg, rida på en elefant eller besöka yttre rymden (Bruce och Ahlqvist, 2019). 

Spännande med ny teknik som i framtiden kanske är ett vanligt verktyg som används i förskolan.

Bild från https://www.pexels.com/sv-se/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s