Projektrapport:

Till denna uppgift skulle vi planera ett projekt utifrån kursens innehåll. Så vi valde att fördjupa oss i källkritik och hur vi skulle kunna jobba med detta med barnen på förskolan.

Källkritik – vad är sant egentligen?

Källkritik, att vara källkritiskt är en kunskap att lära sig i dagens samhälle och en viktig del i den digitala kompetensen. Att tänka källkritiskt är inte lätt, inte ens för oss vuxna, då det finns så otroligt mycket information runt om kring oss. Vad är sant egentligen? Därför tycker vi det är viktigt att lägga grunden tidigt, redan hos barnen som går på förskolan. Genom att medvetengöra och lära barnen att allt som man ser faktiskt inte är sant. Inte ens allt som man kan se på youtube.  Därför tänkte vi visa på hur enkelt man kan manipulera bilder och filmer och samt låta barnen få testa på att själv manipulera bilder med hjälp av green-screen teknik.

Beskrivning:

På vår fiktiva förskola Kometen är barnen väldigt intresserade av dinosaurier, i detta projekt tänkte vi därför använda oss av detta intresse för att på ett lustfyllt och meningsfullt sätt arbeta med källkritik. Såhär tänker vi att projektet skulle kunna gå till:

För att starta upp projektet har vi börjat med att manipulera en bild av Stora torget i Karlstad i Photoshop mix. Vi har sedan klippt ut och placerat en bild av en dinosaurie på bilden av Stora torget. Bilden har vi sedan lagt in i appen Headlines för att skapa – vad som ser ut som – en förstasida i en nyhetstidning. Vi skriver även en rubrik till bilden – ”Varning, Dinosaurien Rex har rymt från Mariebergsskogen – Panik på stora torget i Karlstad”. Detta gör vi för att luras lite med barnen, för att visa och uppmärksamma dem på att allt vi ser inte är sant. Vi skriver ut denna förstasida och visar upp den för barnen en förmiddag på förskolan – ”Titta vad som står i tidningen idag” säger vi och visar förstasidan för barnen. ”En dinosaurie har rymt från Mariebergsskogen!” ”Den måste vi gå och titta på”.

Vi och barnen klär på oss och börjar genast gå emot Stora torget. Men till deras eventuellt stora besvikelse finns ingen dinosaurie där, då erkänner vi pedagoger att vi bara skojade med barnen. För finns det verkligen dinosaurier i Karlstad? Har någon sett den när de besökt Mariebergsskogen? Efter lite diskussioner tar vi upp ipaden och öppnar en app som heter – Monster park. Monster park är en app med AR-teknik där dinosaurier kommer till liv där man riktar kameran. Vi visar den för barnen som sedan får posera tillsammans med de olika dinosaurierna i appen, vi tar kort och sparar bilderna. När vi kommer tillbaka till förskolan, kopplar vi upp ipaden till tv:n och tittar på bilderna. Vad var det vi såg på Stora torget? Fanns det dinosaurier där på riktigt? Vi skriver sedan även ut bilderna och sätter upp på vår Projekt-vägg. Vi pratade även om varför det är viktigt att vara källkritisk och så pratade vi om dessa fem punkter som man kan tänka på när man är osäker på om något verkligen stämmer.

  1. Ifrågasätta
  2. Kolla upp faktan
  3. Kolla upp källan
  4. Bilder kan också ljuga
  5. Vet du inte om det är sant – dela inte vidare

Dessa fem punkter och barnens reflektioner dokumenterar vi och sätter också upp på vår projektvägg tillsammans med bilderna från torget och löpsedeln.

Sen fortsätter vi arbeta med appen Monster park på förskolan. Vi bygger bon och ställer fram mat till dinosaurierna och använder sedan appen för att placera ut dinosaurier i de miljöer vi har skapat tillsammans med barnen. I appen kan man även filma och vi skapar flera filmer där barnen interagerar med dinosaurierna– matar dem, klappar, och när de är med i leken på olika sätt – För att det ska se ut som vi faktiskt har dinosaurier på förskolan på riktigt. Vi klipper sedan ihop en film som vi tillsammans med barnen använder för att luras lite med föräldrarna. Filmen gör vi även till en QR-kod och sätter upp på projektväggen så att barnen kan scanna och titta på den när de vill.

Vidare i projektet vill vi arbeta med verktyget green screen – det är när man filmar något framför exempelvis ett grönt tyg – de gröna nyanserna i filmen kan sedan bytas ut till något annat.  Dinosaurierna har nu levt i vår värld, i staden och på förskolan. Finns det något sätt för oss att besöka deras värld? Och vart bodde dinosaurierna? För att göra detta börjar vi arbeta med appen Green screen by do ink, och ett grönt tyg som vi kan ha som bakgrund när vi agerar. Vi lägger in bilder i appen Do ink på exempelvis djungeln eller öknen och filmar sedan och tar kort på barnen när de träder in i dinosauriernas värld. Dessa kort sätter vi upp tillsammans med korten på dinosaurierna i vår värld, på vår projekt-vägg.

Vi tog även kort på varandra eller andra föremål som finns på förskolan i verkliga miljöer och även fler bilder med green screen teknik. Dessa bilder gjorde vi sen ett bildspel av som vi visade för föräldrarna där de skulle få gissa om bilden var äkta eller inte. Vilket inte alla gånger var så lätt att lista ut. Vilket barnen tycket var väldigt skojigt när föräldrarna gissade fel.

Projektmål:

  • Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information (Lpfö 18, 2018, s. 9)

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa (Lpfö 18, 2018, s. 14).

Förskollärare ska ansvara för att varje barn:

  • Får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. (Lpfö 18, 2018, s.15).

Avslut

Ska man arbeta med källkritik redan i förskolan är det som med allt annat lärande viktigt att det är lekfullt och lustfyllt. Men det är även viktigt att vi vuxna är med och upplever, utforskar och tittar på olika medier som bilder och filmer tillsammans med barnen – för att kunna vägleda och föra diskussioner med dem om vad vi ser. Vi ser att genom att arbeta med källkritik på det sätt som är beskrivet i projektet ovan – får vi med dessa viktiga delar. Vi ser detta projekt som ett bra sätt att börja arbeta källkritik – för att få upp barnens ögon för att allt inte är som det verkar vara, att det vi ser inte alltid är sant. En bra grund som barnen behöver för att sedan kunna vidareutveckla sitt källkritiska tänkande ju äldre de blir och ju mer de använder teknik och medier i sin vardag.

Referenslista:

Lpfö 18 (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Skolverket https://www.skolverket.se/getFile?file=4001

Här är en beskrivande film av projektet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s